Pressen

I en tid, hvor tekstilindustrien står over for enorme udfordringer som overproduktion og miljøproblemer, træder højskolen i Skals nu frem med et visionært initiativ: TEKSTIL OMTANKE – fra forskning til hverdag. Støttet af Nordea Fonden, stræber dette 3-årige projekt efter at adressere de miljømæssige udfordringer ved tekstilproduktionen og fremme en kultur af ansvarligt forbrug.

Tekstil Omtanke: broen mellem tradition og ny viden
TEKSTIL OMTANKE er ikke blot et projekt; det er en bevægelse mod en mere bæredygtig fremtid. Med Nordea Fondens støtte på 1.985.500 kr. vækker vi liv i traditionelle håndværksmæssige færdigheder og kombinerer dem med ny viden. Vi ønsker at give redskaberne til at træffe bevidste og ansvarlige valg og forme tekstilforbrug med omtanke.

Et fællesskab om bæredygtighed
Uddelingen er en del af Vekselvirke, der er en fælles indsats fra Nordea-fonden og Folkehøjskolernes Forening. Her kan højskoler blandt andet søge midler til udvikling af nye fag og arrangementer eller til faciliteter, der bakker op om den grønne omstilling. Skals Højskole ser fremtidens tekstil bæredygtighed som et fælles ansvar. Gennem vores ekspertise og erfaring i det tekstile håndværk ønsker vi at være en kilde til inspiration og forandring i samfundet.

Fra tanke til handling
”Vi tror på det smukkes kraft. Derfor vil vi styrke tekstil bæredygtighed gennem reparation, omtanke og genbrug, baseret på vores dybe forankring i det tekstile håndværk. Vi vil gå fra tanke til handling og inspirerer til bæredygtige vaner i hverdagen” udtaler højskoleforstander Helle Mogensen.

En positiv forandring: en håndfuld tekstil ad gangen
Med TEKSTIL OMTANKE ønsker vi at skabe en positiv forandring, ikke kun for vores elever og kursister, men for hele samfundet. Vi ønsker at forme en mere bæredygtig fremtid gennem viden, fællesskab og handling.

Følg Tekstil Omtanke på sociale medier
I de kommende 3 år vil vi dele vores initiativer mod tekstil bæredygtighed på vores hjemmeside og sociale medieplatforme. Følg med på vores Instagram-profil og bliv inspireret.

For yderligere oplysninger om TEKSTIL OMTANKE – fra forskning til hverdag
kontakt venligst: