Generelt om lange kurser

Indholdsplaner

Et langt kursus er henholdsvis 23 uger om foråret og ca. 17 uger om efteråret.

På et langt kursus har du håndarbejdsfag hver eneste dag, kun afbrudt af forelæsninger og teori omkring fagene. Du får god tid til at fordybe dig i vores hovedfag; beklædnings-syning, vævning og broderi og som et ekstra mindre fag har du strik. Alle fag ”ruller” hen over perioden, så du har sjældent to uger, der er ens. Om mandagen er der valgfag og når det ringer ind til weekend, tilbydes du også her om lørdagen et fag som understøtter højskolens fag Klik her for valgfag.

En undervisningsdag begynder med obligatorisk morgensamling kl. 8.30-9.00. Her har en lærer eller elever forberedt et indslag og vi synger også fra højskolesangbogen. Morgensamlingerne er et frirum fra håndværket og vi tager ofte fat i mere almene og kulturelle emner… men derfor kan man godt sidde og strikke. Tirsdag og torsdag er der forelæsninger af folk, som måske arbejder professionelt med tekstiler, har en særlig interesse eller kan præsentere en forening af interesse for unge mennesker. Alt er muligt til en forelæsning, dog vægter vi også her det almene og kulturelle højt.

Efter morgensamling kl. 9.00 og forelæsningsdagene kl. 10.30 begynder undervisningen i værkstederne. Vi starter dagen med formiddagsinspiration, som kan være teori om faget, tendenser i faget, kulturhistorie eller det kan være en diskussion af, hvordan faget kan perspektiveres til samfundet og hverdagen. Efterfølgende fortsætter undervisning både teoretisk og praktisk frem til 15.15.

Vi vægter den gode og individuelle undervisning højt. De tekstile håndværk er, mener vi, mesterlærefag og derfor er der aldrig mere end 12 elever på et hold. Dette sikrer at alle får hjælp og vejledning til at kunne udvikle håndværket fagligt, teoretisk og personligt.

Kl 19.00-21.00 er aftenvagten på skolen og vi hygger, laver håndarbejde, går tur, bager kager eller andet som gør dit højskoleophold hjemligt. Et par gange om måneden er det elevernes aften og her er det alt fra film, foldede fugle eller gymnastik, der står på ønskelisten. Altid spændende. (Link til skema)

I øvrigt har alle værksteder åbne eftermiddage og aftener, når blot der ikke er ugekurser som optager lokalet. Det betyder at der kan arbejdes lige så længe man ønsker og lige så længe man har kræfter til.

Èn aften om ugen byttes aftenvagten ud med tegning og akvarel, det er et tilbud og det er op til den enkelte at deltage.

Igennem et halvårs forløb er der månedlige elevmøder, som gør det muligt at diskutere stort og småt, vi vægter møderne højt og mener det er nødvendigt, når så mange mennesker med forskellige baggrunde og kulturer skal bo og fungere sammen døgnet rundt. I mindre grupper arrangeres trivselsmøder, også månedligt eller efter behov, som giver mulighed for at snakke mere intimt med hinanden og en lærer.

Hvis en elev har brug for en snak om studie, trivsel og måske er udfordret psykisk eller fysisk, så er der to mentorer på højskolen. Vi tager gerne en snak med vedkommende, men allerbedst er det at vi allerede kender til udfordringen, inden du starter på højskolen, det gør dit ophold meget nemmere og vi får mulighed for at støtte dig under opholdet. Klik her for Mentor.

billede seo