Studietur og ekskursioner

Når vi mødes den første aften i Skals og I skal begynde jeres ophold, så er alt nyt; lærere, elever, huset og området. Vi er derfor meget bevidste om at det er godt med en ryste-sammen tur allerede den første uge. Vi har altid mange udlændinge og for dem er det måske særligt vigtigt at se lidt af Danmark sammen med deres nye venner. Vi tager derfor afsted i bus en hel dag i slutningen af første uge og ser en kunstudstilling, besøger en kunsthåndværker eller lignende. Spiser et dejligt sted og lærer hinanden at kende.

Som afslutning om sommeren tager vi på endnu en tur som ofte går til Skagen, her ser vi Skagen Museum, kunstner-husene og spiser fiskefrikadeller i det fri. En dejlig måde at begynde afskeden på. Når det er december og afskedstid, hygger vi hjemme med juletraditioner og masser af pynt, bagning m.m.

Undervejs i et ophold tager vi på en ekskursion til et spændende sted, ofte et sted vi udvælger i samråd med elever.

Hvert forår tager vi på en længere studietur. De sidste år er turen gået til Paris, hvor vi har fået virkelig mange gode kontakter. Vi besøger håndværkere, værksteder og kulturelle steder og tager udgangspunkt i at besøgene skal være besøg som styrker jeres viden om håndværksfagene, og meget gerne fag som I selv har afprøvet. Som gruppe fra en dansk højskole bliver vi taget godt imod rigtig mange steder og besøgene prøver vi at finde med den bagtanke, at det skal være besøg som ikke er mulige at arrangere som turist, men som vi kan få i stand, fordi vi efterhånden har et stort netværk. Tidligere har Berlin været et fint rejsemål, og det kan det blive igen…