NYT INDHOLD KURSUS 35-1-24

Se her

Mentor og studievejledning

Vejledning på højskolen.

Overordnet kan man sige, at et højskoleophold er et frirum, hvor du vil lære dig selv at kende og hvor du sammen med både andre elever og lærere finder ud af, hvad du kan satse på i fremtiden. På højskolen smelter hverdag, fritid og undervisning sammen, og den ro og fordybelse, der følger med det, giver rigtig god mulighed for at diskutere, snakke og gennemtænke uddannelse og fremtid. Håndværk, håndarbejde og design fylder meget i vores hverdag og i løbet af opholdet besøger vi relevante uddannelser, designere og håndværkere, så vi kan vejlede den enkelte elev til at finde frem til netop den uddannelse, der er relevant for hende eller ham indenfor alle uddannelser, ofte med tekstiler som omdrejningspunkt. Vi arbejder med portfolio, diskuterer hvordan man kan ansøge uddannelser og hjælper gerne,hvor det er nødvendigt.

På højskole med mentor.

Der kan være mange grunde til, at du har brug for en mentor - vi vil gerne hjælpe og byder dig velkommen.

Ung under 25 år: Inden højskoleopholdet skal du kontakte UU-vejleder i din hjemkommune og sammen skal I finde ud af, om et højskoleophold er noget for dig. Evt. kan højskoleopholdet indgå i en uddannelsesplan, hvis du er under 25 år. Efterfølgende skal du kontakte højskolen og aftale et besøg med forstander og mentor. Vi snakker om dine forventninger og udfordringer, og sammen finder vi ud af, om et ophold på skals højskole vil være noget for dig. Hvis du mener, det ”er lige noget for mig”, så laver vi en aftale om, hvordan kurset skal foregå og hvordan mentor kan støtte dig. Du vil blive tilbudt en samtale hver uge, hvor vi prøver at opstille mål for, hvordan dit forløb skal være. Der kan være fokus på at få struktur ind i hverdagen, at opnå sociale færdigheder eller måske ekstra støtte til at komme igennem en svær periode af dit ungdomsliv. Undervejs i forløbet håber vi på, at det tætte samarbejde mellem elev, lærere og højskolens andre elever kan være udviklende og give mod og styrke til at vende tilbage til hverdagen og kommende uddannelse.

”Voksen” og brug for mentor: Selvom man er ”voksen”, kan der af forskellige grunde være udfordringer i livet og man kan have brug for en mentor. Her kan højskolen måske være et fristed, hvor du kan fordybe dig i håndarbejdet og samle kræfter til at vende tilbage til hverdagen efter et halvt år på højskole. Vi vil gerne høre din historie og hvis vi kan blive enige om et mål for opholdet, vil vi meget gerne støtte med mentor-samtaler igennem forløbet.

Skolen har to mentorer Amy Lyngaa, som du kan kontakte på mail: amy@skals.nu og Hanne Holtzman på telefon 86694064 skriv eller ring og vi laver en aftale.

Du er altid velkommen til et besøg på skolen, hvor du kan snakke lidt med vores elever og se hvordan en dagligdag på skals ser ud.