OBS!

magen til kurset i uge 32

Se kurset her

Haven

På højskolen i Skals er vi så heldige at være omgivet af haver på alle sider. Haverne er et lille frirum for kursister, elever og personale og vi bruger dem så meget det overhovedet er muligt.

Vi har tre haver:

Bakkehus-haven som er en oprindelig villahave som binder højskolen og Bakkehuset, den tidligere forstanderbolig, sammen. Foran huset er en gammel stenbedshave og imellem huset og højskolen er en forholdsvis ny rosenhave med roser i alle nuancer og med alverdens liflige dufte. Rosenhaven forsyner os med blomster til langt ind i efteråret.

Højskole-haven er den oprindelige højskolehave, den er gammel og anlagt som en landbohave med stor græsplæne og bede rundt langs hegn og læbælte. Her er mange sjældne træer og buske, f.eks. pagodebuske, morbærtræer, vandgran, ægte kastanie hvis blade og frugter vi kan bruge som inspiration i undervisningen. Her er også mange små hyggekroge med havemøbler og bål sted og ellers er haven blot dejlig at gå ud i, hvis man trænger til lidt frisk luft…

Tekstil-haven er en have som har været på tegnebrættet i flere år, og som blev en realitet under corona-nedlukningen i 2020-22. Haven er en have, hvor fugle, bier, blomster og mennesker skal trives. Vi har forsøgt at tænke vores tekstile fag ind i valget af planter til haven; f.eks. har vi hørplanter så vi kan fortælle vores elever om dyrkning og senere, hvordan det forarbejdes til garn og vi har mange danske planter, som lige siden oldtiden, har været kendte farveplanter.

Også køkkenet har stor glæde af haven, der er plantet rigtig mange spiselige blomster, krydderurter og bærplanter, og vores dygtige køkken bruger de farverige blomster som pynt på kager, salater og hvor det ellers er muligt.

To meget store kompostbeholdere aftager al køkkenets bioaffald, som vi allerede nu anvender i haven.

Fuglene bor i ”højhuse” og bierne i stader i bunden af haven. Alle tilgodeses i haven og den er et besøg værd, året rundt.