NYT INDHOLD KURSUS 35-1-24

samme kursus som 32-2-24
Se her

Køkkenet

Når du vælger et ophold på Skals Højskole, ser vi det som en spændende opgave at sikre, at dine spiseoplevelser kan stå mål med de mange andre gode oplevelser, du får på Skals højskole.
Her kan du læse lidt om hvordan.

Vi bestræber os på, at så meget mad som muligt bliver produceret fra bunden af helt friske og økologiske råvarer. Vi er et nærværende køkken, som sætter pris på dialogen med dig om din oplevelse af maden - det lærer vi nemlig meget af. I tråd med ånden på højskolen, vil du også få mindre opgaver i køkkenet under dit ophold.

Vi serverer 3 hoved- og 3 mellemmåltider hver dag i vores hyggelige spisestue, så din motor kan holdes i gang. Vi går meget op i, at måltiderne præsenterer sig flot, så det er indbydende at gå til vores buffet. Som i gamle dage, serverer vi fortrinsvis dagens varme ret til frokost.
Til aftensmåltidet værner vi om ”det gode rugbrød” som en af hjørnestenene i den danske kost. Vi serverer det et par gange om ugen sammen med et udvalg af fisk, æg og forskelligt pålæg. Du kan også møde skønne mættende salater eller en dejlig lun ret.

Man siger, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Vi synes, de alle sammen er vigtige, men morgenmaden skal give energi og en god start på den nye dag. Du kan starte dagen med en god skive rugbrød, lune hjemmebagte boller, ost og hjemmelavet marmelade. Måske har du mere lyst til vores hjemmelavede Mysli og andre morgenmads- og mælkeprodukter. Fra tid til anden finder du også en klassisk grød på bordet. Der er naturligvis altid kaffe, the og juice.

Vi er stolte af at være et grønt køkken og vi foretrækker de bedste råvarer som årstiden tilbyder. Det er en udtalt ambition hos os at skabe nye spændende møder mellem naturens produkter, som bliver til sunde, nærende og indbydende retter på bordet.

En stor del af vores tilbud er baseret på fiberholdig og proteinrig kost i form af dejlige og friske grøntsager, linser, bønner og salater samt hjemmebagt brød. Vi prioriterer at serverer frisk fanget fisk fra fiskehandleren og kød en til to gange om ugen.

Vi er i bund og grund et nordisk køkken, men fra tid til anden henter vi også inspiration fra hele verdens menukort.

Vi har også altid et tilbud til vegetarer og personer med medicinsk betingede behov, blot dette er oplyst senest ved tilmeldingen. Vi tilstræber altid, at disse menuer ligger så tæt op ad det øvrige tilbud, som hensynet tillader.

Har du andre ønsker til din kost, vil vi altid tilstræbe at opfylde dem, men det er vigtigt, at du kontakter os inden tilmeldingen, så vi kan være klar til at tage imod dig.
Ønsker du vegansk kost er der et tillæg på kr. 100 pr. uge.

Læs meget mere på siden "Vores køkken"