FÆLLESSANG

samme kursus som 32-2-24
Se her

Om skolen

Skals - højskolen for design og håndarbejde er en smuk gammel bygning, som ligger højt og stolt på Højskolebakken, med udsigt til Hjarbæk, 12 km fra Viborg og kun et stenkast indenfor byskiltet i landsbyen Skals.

Midt i de smukke omgivelser tilbyder vi lange og korte højskolekurser til kreative elever og kursister i alle aldre. Vi tror på det gode håndværk, tror på, at alle har en kreativ åre, som skal plejes, udfordres eller måske hentes frem fra tidligere tider. Vi står klar med åbne arme til at afprøve, se, mærke og opleve håndværk sammen med dig i vores skønne gamle skole, hvor indretningen minder dig om fortidens badehoteller, men hvor håndværket står knivskarpt med de nyeste tendenser og inspiration fra vores traditionsrige tekstile kulturarv.

Vores køkken er delvist økologisk og meget vegetarisk, personalet er eksperimenterende og afsøgende i forhold til at arbejde med sund kost og bæredygtighed. Det meste af brødet er hjemmebagt og når middagen serveres, er der noget for både mund og øjne med pynt fra højskolens blomsterbede.

Der er mulighed for at få vegetar- eller specialkost ved tilmelding.

Vores tre haver skal opleves; her er stenbede, tekstilhave og gammel landbohave - alle tre haver bruges til både inspiration og nydelse… året rundt.

Ønsker du at arbejde professionelt med tekstiler som designer, beklædningshåndværker, skrædder mm. så er et langt højskolekursus måske noget for dig. Her lærer du at konstruere mønstre, tilskære, sy, strikke, brodere og væve, alt sammen fag, som kan gøre dig parat til at ansøge drømmeuddannelsen eller arbejde mere målrettet med fagene som hobby.

Vi mener håndværk og design går hånd i hånd og at det er vigtigt og nødvendigt, at kunne arbejde selvstændigt ved væv eller f.eks. symaskine og at kende til materialelæren for at blive en overbevisende designer, enten professionelt eller privat.

Årsplan 2023/2024

Ændringer til årsplan 2023/2024